Mevcut atıl olanı (zamanı) değerli olana dönüştürmek

Covid-19 virüsü nedeniyle zorlu bir süreçten geçiyor ülkeler ve dolayısıyla dünya. Sektör olarak Lojistiğin Pandeminin dünyaya yayılmaya başlandığı ilk andan itibaren durması, dünyanın dönmesinin durmasına benzer bir etki yarattı. Bu etkinin tepkimesi ise “Lojistik Durursa Hayat Durur” sözünün ne denli doğru olduğunu gösterdi bizlere. Gerçekleştirilemeyen üretim, yapılamayan sevkiyatlar, ulaştırılamayan ihtiyaçlar…

Dünya genelinde bir kaosa sebebiyet verdi. Parası olanlar marketlerde kuyruklar oluşturdu, parası olmayan ve fırsatçılar yağmalara başladı. Üretimde kısıtlı olan ve/ya her ürünü üretemeyen ülkeler, ithalata bağlı oldukları ürünlerde tüketim çılgınlığı kaynaklı ürün bulamaz oldular. Neden? Çünkü depolarda stok bulundurmanın gereksiz bir maliyet olduğu düşünüldüğünden envanter yönetimine gidilerek maliyetler minimize dilmeye başlanmıştı ve bu sebeple depolar boştu… ki, Pandemi stok bulundurmanın ne denli doğru ve gerekli bir durum olduğunu bir kez daha gözler önüne serdi. Burada önemli olan, maliyetleri minimize etmek değildi… Önemli olan, doğru stok, doğru miktar ve doğru ürün ile maliyetleri yönetebilmekti.

Peki… Pandemi döneminde durma safhasına gelmiş olan ekonominin, aktivasyonun ve hatta zamanın depolarda ne şekilde değerlendirilmesi, kayıp olanı kazanmanın yollarını biliyor muyuz?!

Ben aklıma gelenleri aşağıda sizlerle paylaşıyorum. Değerlendirmek ve kazanmak ve/veya aksi sizlerin elinde.

Arzu eden direk bağlantıya geçerek neyi ne şekilde yapabileceğini daha detaylı da konuşabiliriz.

Depo sahasında;

  • Stok miktarlarını gözden geçir
  • ABC Analizi yap
  • Sipariş toplama gözlerini kontrol et, güncelle, besle
  • İç transfer ile ürün birleştirme yap
  • Sistem ve fiziki stok karşılaştırması yap
  • Ürün cinsine ve/ya müşteriye göre dedike edilmiş alan metrekare kontrolü yap
  • Tüm stoklarının envanter kontrolünü yap
  • Sağlam ürünler arasında hasarlı taraması yap
  • Etiketli etiketsiz palet / ürün kontrolü yap
  • Müşteri bazlı ve/ya depo geneli iş sürecini çıkart ve anlaşılır bir iş akış şeması oluştur, mevcut olanı güncelle
  • İş süreçlerini optimize et
  • Personel ile düzenli toplantılar yap, beyin fırtınası yaparak yeni fikirlerin doğmasını destekle, mevcut fikirleri geliştir
  • 5S uygula, kırmızı etiketi kullan, tanımsız alanları tanımla
  • Katma Değerli işlerde mevcut bantları simüle et
  • Mevcut müşteri kontratlarının özetini çıkart, iş süreçlerinde her iki tarafında memnun edebilecek iyileştirmeler geliştir
  • Kontrat özetlerini pratikteki uygulama ile karşılaştır
  • Operasyonel maliyetlerini gözden geçir
  • Tesis tasarım ve yönetimi ile yer, kapasite ve düzenlerinin değerlendirilmesini sağla, yap
  • Etkin şekilde talep tahmin ve planlaması yapılarak, arz ve taleplerin verimli planlanması, verimsizliklerin önlenmesi gibi durumların en iyi düzenlenmesi gerekir, başla ve yap
  • Büyük önem arz eden tersine lojistik sisteminin oluşturulması gerekir, başla… Varsa kontrol et
  • Lojistik faaliyetlerde etkinliği arttırabilmek için, lojistik sistemlerde toplam kalite kavramına yönelik iç ve dış müşteri odaklı çalışmaların yapılması gerekir, süreci belirle ve yap
  • Quick Response (Çabuk Cevap) sistemine dayalı, siparişten teslimata kadar olan zamanın azaltılmasına yönelik çalışmaların gerçekleştirilmesi gerekir, sipariş toplama alanları ile sevkiyat arasındaki mesafeleri kontrol et
  • Sipariş toplama sistemini müşteri iş sürecine göre revize et ve güncelle
  • CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi) yaklaşımının sistemde uygulanabilmesi gerekir, uygulayın, uyguluyorsanız kontrolünü ve güncellenmesini sağlayın
  • Müşteri bazında her bir müşterinize günlük otomatik olarak stok raporunun güncel haliyle raporlanabilir olmasını sağlayın
  • Bilişim sistemlerinin altyapı ve entegrasyonunun etkin şekilde yapılıp kullanılabilmesi gerekir (RF Teknolojileri, EDI sistemleri, Araç takip sistemleri gibi…)
  • İş gücünü düşürücü ve süreci hızlandırıcı teknolojik ekipmanları ve teknolojiyi yakından takip edin

Personel Gelişimi;

  • Sistem kullanımı eğitimi ver
  • RF, el terminali kullanım eğitimi ver
  • İş süreçlerinde sorumlu çalışan personellerin bilgilerini güncelle
  • ISG eğitimi ver
  • Depo içi ekipman kullanıcı Operatörlerine doğru kullanım, sürüş teknikleri eğitimi ver, güncelleme yap
  • Çevre bilinçlendirme eğitimi ver
  • PC başındaki kullanıcılara e-mail yazışma teknikleri, WMS eğitimi ver
  • Müşteri ile direkt kontakta olan personele iletişim eğitimi ver
  • Tüm depo çalışanlarına 5S eğitimi ver, 6 SIGMA vb. uygulamaları anlat
  • Acil durum tatbikatı yaptır

Risklerinin tespiti için Analiz şart

  • Risk Analizi yapılmasını sağla
  • Raf sistemlerinin statik ölçümlerini yaptır, gergi ve bağlantıları kontrol ettir
  • Forklift, RT, Stacker vb ekipmanların servis bakımlarını ve periyodik bakımlarını yaptır
  • Elektrik tesisatlarının kontrollerini yaptır ve panolara kaçak akım rölesi taktır
  • Yangın hidrant sisteminin bakımını yaptır,
  • Yangın söndürme sisteminin, hortumların ve tüplerin kontrolünü yaptır
  • Depo içinde termal konfor ölçümlerini yaptır (toz, gürültü, sıcaklık vb.)
  • Dışarıdan 3.göz olarak danışmanlık hizmeti al ve “check-up” yaptır

Zamanı kazanmak elinizde. Zaman her şeyin ilacıdır.

 

Yazar:
Gürkan KAVRAZLI
LogiRED – Strateji ve Operasyonlar Direktörü

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Fill out this field
Fill out this field
Lütfen geçerli bir e-posta adresi yazın.
You need to agree with the terms to proceed

Menü